
Bouw Amsterdams Microsoft-datacenter verstoord
De actiegroep Geef Tegengas heeft vrijdagochtend in de Amsterdamse Houthavens de bouwplaats bezet van een hyperscale-datacenter van Microsoft. Een deel van de activisten is volgens NRC ook betrokken bij protesten van Extinction Rebellion.
Ze beschuldigen Microsoft ervan data op te slaan voor het Israëlische leger en de Amerikaanse immigratiepolitie ICE. Volgens de actievoerders vertraagt de aanleg van het datacenter de bouw van tienduizenden woningen. Door de energiecongestie komen veel bouwprojecten niet van de grond. Nieuwe bedrijven moeten lang wachten op een aansluiting. Behalve stroom slokt het project ook veel water op.
Omzeilen
Rond de bouw van het datacenter woedt al langer...