
Buitenlandse wetenschappers toch niet massaal gescreend op spionagerisico
De overheid gaat toch geen 8000 buitenlandse wetenschappers en studenten per jaar screenen om spionage te voorkomen. Dat heeft minister Letschert van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (D66) bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer.
Volgens het vorige kabinet was het screenen nodig om te voorkomen dat Nederlandse informatie in handen komt van buitenlandse krachten, die deze kennis zouden misbruiken in bijvoorbeeld wapensystemen. Daarbij werd gewezen naar China, Rusland en Iran.
Maar uit ingewonnen adviezen blijkt dat de screening niet aan "de criteria van effectiviteit, uitvoerbaarheid en proportionaliteit voldoet", schrijft de minister nu. Het is volgens Letschert ...